Навчаємося методології обміну кращими практиками в сфері надання адміністративних послуг у німецьких колег
На сьогодні, як на державному, так місцевому рівнях, досить актуальним залишається питання якісного надання адміністративних послуг, оскільки споживачами таких послуг виступають громадяни та суб’єкти господарювання.
6 вересня 2012 року прийнято Закон України «Про адміністративні послуги» (далі – Закон), який визначає правові засади реалізації прав, свобод і законних інтересів фізичних та юридичних осіб у сфері надання адміністративних послуг.
Законом визначено, що адміністративна послуга – це результат здійснення владних повноважень суб'єктом надання адміністративних послуг (органом виконавчої влади, органом місцевого самоврядування) за заявою фізичної або юридичної особи, спрямований на набуття, зміну чи припинення прав/або обов'язків такої особи відповідно до закону.
Вимоги Закону поширюються на надання:
- витягів та виписок з реєстрів;
- свідоцтв;
- довідок;
- копій, дублікатів документів;
- та інші, передбачені законом дії, у результаті яких суб’єкту звернення, а також об’єкту, що перебуває в його власності, володінні чи користуванні, надається або підтверджується певний юридичний статус та/або факт.
Мета Закону – створення зручних та доступних умов отримання адміністративних послуг громадянами та суб'єктами господарювання.
Завдання:
- Підвищення рівня прозорості в наданні адміністративних послуг.
- Спрощення процедур надання адміністративних послуг, зменшення умов для корупції.
Законом також встановлено, що до 1 січня 2014 року в Україні повинні бути створені та діяти центри надання адміністративних послуг (далі - ЦНАП).
Довідково. ЦНАП– це постійно діючий робочий орган або структурний підрозділ виконавчого органу міської, селищної ради, районної державної адміністрації, державної адміністрації, в якому надаються адміністративні послуги через адміністратора шляхом його взаємодії з суб'єктами надання адміністративних послуг.
Проте зазначаємо, що робота зі створення ЦНАПів проводилася протягом 2011-2012 років у багатьох містах України ще до прийняття Закону. Зараз їх діє понад 100.
Завдяки підтримці проекту Німецького товариства міжнародного співробітництва «Підвищення якості муніципальних послуг, Луганська область» (далі – Проект) на Луганщині вже створені та діють ЦНАПи в Луганську, Стаханові та Рубіжному. У найближчий час планується відкриття центру у Свердловську.
Довідково. Станом на 01.01.2014 на Луганщині повинен діяти 31 ЦНАП.
Хочеться зазначити, що створення ЦНАПу у кожному місті має свою окрему історію. Ініціатори на місцях, які займалися організацією та діяльністю центрів, вкладали в них часточку своєї душі. Їх роботі передувало ознайомлення із досвідом Вінниці, Івано-Франківська, вивчення зарубіжного досвіду, розроблялись власні варіанти роботи центрів. Кожен йшов своїм шляхом, виходячи із тих можливостей, які були на місцях як у фінансовому так і матеріальному планах.
Найважче завжди першим. Проте досвід, набутий ними під час організації роботи центрів, є безцінним і ним, безперечно, потрібно ділитися з колегами, які зараз працюють над створенням ЦНАПів або ж планують розпочати цю роботу найближчим часом.
30.11.2012 в конференц-залі готелю «Дружба» відбулося робоче засідання за участю експертів Проекту, представників ЦНАПів міст: Луганська, Стаханова, Рубіжного, Свердловська, Краснодона, Алчевська (міста-пілоти Проекту), Головного управління економіки облдержадміністрації та Агентства стійкого розвитку Луганського регіону.
На запрошення Проекту участь у засіданні взяв доктор Німецького науково-дослідницького інституту (м. Шпайєр, Німеччина) Кай Массер.
Модератором заходу був технічний радник проекту Німецького товариства міжнародного співробітництва (GIZ) «Підвищення якості муніципальних послуг, Луганська область» Олексій Кубар.
Німецький гість поінформував учасників про застосування в Німеччині бенчмаркінгу як систематичного пошуку і впровадження найкращих практик, що приводять організацію до більш досконалої форми. Це досить дієвий в європейських країнах інструмент для визначення становища компанії порівняно з іншими, подібними за розмірами або сферою діяльності, організаціями.
Доктор Кай Массер розповів також про три моделі успіху, які практикуються в Німеччині: KGSt (бенчмаркінг кластери, їх майже 100), які працюють на рівні муніципалітетів, CAF (загальна оціночна структура), ініційована та підтримується Євросоюзом та інноваційні кластери, ініційовані Німецьким університетом публічно-правового управління в Шпайєрі.
Всі три моделі мають загальні цілі:
- навчання – третіми особами та самоосвіта;
- «передова практика» – порівняння з іншими, а також в середині організації;
- обмін досвідом;
- отримання інформації (також шляхом внутрішнього обміну досвідом).
За результатами засідання учасники прийняли рішення щодо:
- опрацювання матриці оцінки діяльності Центру надання адміністративних послуг;
- створення 2-х тестових кіл, до яких на регіональному рівні увійдуть: Стаханов, Рубіжне, Свердловськ, Краснодон та Алчевськ, на національному: Луганськ та ще 4 обласних центри, в яких успішно діють ЦНАПи (за їх згодою);
- визначення моделі бенчмаркінгу, яка застосовуватиметься при обміні кращими практиками створення ЦНАПів;
- визначення кола показників, які будуть використовуватися в роботі.
Учасники заходу подякували доктору Каю Массеру за інформацію, якою він люб’язно поділився.
